Recenzie: „Zorba Grecul” de Nikos Kazantzakis
24 februarie 2021

Zorba Grecul sau Viaţa şi peripeţiile lui Alexis Zorbas, cel de-al doilea fiind titlul original al operei lui Nikos Kazantzakis, este una dintre cele mai bune cărți citite de mine. Așteptam cumva să își primească locul în top încă din momentul în care am văzut filmul. Aleg de cele mai multe ori să citesc o carte și abia apoi să îi urmăresc adaptarea cinematografică, însă de data aceasta așa s-a nimerit. Cu toate acestea, nu mi-a fost deloc greu să reiau acțiunea. Pentru această scriere am doar cuvinte de laudă si cred că aș putea să o recitesc oricând.

„Zorba Grecul” de Nikos Kazantzakis

O inimă vie, un suflet mare

Sunt sigură că nu este prima dată când auziți de carte, dar dacă totuși este, atunci vă invit să îl descoperiți pe Zorbas. Un personaj atipic, nebun în cel mai bun sens și plin de viață. Nu ține cont de reguli, ceea ce îl duce în două extreme în relație cu ceilalți: este iubit sau urât; o cale de mijloc nu prea este posibilă. Naratorul nu doar că îl iubește, însă simte că acest Zorbas face parte din el și că l-a căutat inconștient toată viața.

Este foarte posibil ca unele persoane să descurajeze comportamentul acestuia și ideile lui. Nu sunt pentru oricine și uneori sunt greu de înțeles. Dacă îți iei timpul necesar să le pui în balanță cu ceea ce crezi sau credeai despre viață, realizezi că vorbele personajului cântăresc mai mult. Are o gândire ca un labirint și de cele mai multe ori și el se pierde printr-o ramură a acestuia, dar imediat creează un drum nou care îl duce fix unde își dorește. Zorbas nu se împotmolește în nimic, nu vrea să vadă jumătăți de măsură. Îi place să ducă lucrurile până la capăt indiferent de succesul sau eșecul acestora. Cuvântul care l-ar putea defini în totalitate ar fi experimentare.

Binecuvântat fie Zorbas, șoptii, el a dat trup iubit și cald neliniștilor abstracte ce dârdâiau în mine. Când lipsește, simt că mă apucă frigul din nou.

Recomandare pentru o lecție de viață

Povestea nu este una complicată, poate doar atipică. Pretextul este o mină de lignit, o madonă amorezată și un teleferic. În Creta, acolo unde se petrece acțiunea, cei doi își descoperă sufletele și dorințele care stau la baza vieții. Naratorul mai mult decât oricine duce lupte interioare și încearcă cu disperare să găsească răspunsuri pentru întrebările adunate pe parcursul anilor săi. Tot Alexis i-a venit în ajutor în cea mai mare măsură. Povestea este simplă, dar conținutul este profund. Cartea are nevoie de timp și atenție de la cititor, asta doar dacă se vrea a fi înțeleasă cu adevărat.

Aș putea să vă spun ce idei am luat din carte, însă cred că asta trebuie să rămână în sufletul fiecărui cititor. Cu siguranță că fiecare vede altfel lucrurile și își poate alege nuanțele problemei fix pentru cele personale. Zorbas m-a învățat să iubesc viața și să nu mă tem de moarte. Vă recomand cu drag cartea și vă aștept părerile și ideile despre ea!

Zorba Grecul poate fi găsită aici, aici sau aici.

• Titlu: Zorba Grecul
  • Autor: Nikos Kazantzakis