Istoria albinelor de Maja Lunde (recenzie)

Istoria albinelor a fost o carte deosebită din multe puncte de vedere. Inițial îmi era teamă că voi avea de a face cu un fel de documentar, dar a fost mai mult de atât. Cartea conține trei povești care au în centru trei familii din perioade de timp diferite. Perioade în care totul se axează pe viața și dezvoltarea albinelor. Au fost momente în care am zâmbit, însă predominant a fost sentimentul de teamă, căci am văzut viitorul negru care ne așteaptă.

istoria albinelorAnglia – 1852

William avea o viață promițătoare, o carieră și o iubire profundă față de cercetare și noutățile pe care le putea atinge la acea vreme. Vorbesc la trecut deoarece un eveniment în aparență banal îi va schimba cursul vieții. Această perioadă descrisă de Maja Jude reprezintă momentul în care oamenii începeau să își îndrepte atenția mult mai mult către aceste micuțe viețuitoare.

Anul 1850 este cel în care se dorea dezvoltarea și domesticirea albinelor, astfel se experimenta un număr mare de prototipuri de locuințe pentru albine care să permită acest lucru. Dorința fiecărui individ care activa în acest domeniu era mare, la fel și competiția, mai ales în momentul în care accesul la informații era destul de limitat.

Statele Unite – 2007

Deoarece părinții mei sunt apicultori, l-am putut înțelege mult mai bine pe George. Acesta are o colonie frumoasă de albine, iubește enorm ceea ce face și își dorește ca afacerea sa să continue din generație în generație așa cum a fost învățat. Pe cât de plăcută îi este munca, pe atât de grea devine aceasta în momentul în care va începe lupta cu schimbările climatice și chimicalele aplicate plantelor.

În momentul de față apicultorii se confruntă cu o mare problemă legată de aceste chimicale. Albinele au nevoie de plante pentru producția de miere, proprietarii culturilor au de asemenea nevoie de albine pentru a avea producție, însă totul se izbește de un zid gros – pesticidele.

China – 2098

Cu povestea din această perioadă a debutat cartea, ceea ce m-a bulversat. Inițial nu puteam pricepe dacă citesc despre o persoană sau despre o albină. De ce? Fiindcă viitorul ajunge să arate sumbru și derutant fără prezența acestora. Ideea perioadei este aceea că albinele au dispărut definitiv iar oamenii, printr-o muncă colosală, trebuie să le ocupe locul.

Aceasta mi s-a părut cea mai tristă perioadă și poveste, în care descoperim o atmosferă apăsătoare și o luptă continuă pentru supraviețuire. Tao este o mama disperată care nu dorește decât pace pentru familia ei. Problema este că într-o lume devastată șansele de reușită sunt foarte mici.

Istoria albinelor – un început promițător și un final dezastruos

Foarte bine conturate mi s-au părut poveștile, le-am savurat pe toate și am simțit fiecare perspectivă în parte. Recunosc că am dat peste câteva amănunte care mi s-au părut deplasate sau irelevante pentru carte dar nu m-au deranjat chiar atât de mult. Atunci când termini cartea și reușești să pui cap la cap toate lucrurile, te pătrunde o stare de bine dar și de tristețe și eu, personal, mă rog totuși ca anumite părți ale cărții să rămână ficțiune, căci altfel ne așteptă ceva tragic.

Vă recomand cartea cu drag și vă urez lecturi plăcute.

Istoria albinelor poate fi achiziționată de pe Cartepedia sau de pe Libris.

• Titlu: Istoria albinelor